Returkraft_Effera.JPG

Inspeksjonsrundene blir raskere og bedre

1000 ganger i året skal forbrenningsanlegget i Kristiansand inspiseres. Effera Insight gjør inspeksjonsrundene raskere og dokumentasjonen bedre.

- Systemet fungerer veldig bra, og de ansatte – som alle har Effera Insight-appen på sin mobiltelefon – er godt fornøyd. Inspeksjonsrundene går raskere enn før, og appen er svært enkel å ta i bruk, sier assisterende driftssjef John Vetrhus i Returkraft.

Tre ganger i døgnet skal det store forbrenningsanlegget, som betjener avfall fra Kristiansand og flere omliggende kommuner, inspiseres for å sikre at driften går som planlagt. Sjekklister gjennomgås og lagres, og eventuelle avvik innrapporteres.

Fra penn og papir til app

Inspeksjonsrundene ble tidligere gjennomført med penn og papir, noe som førte til ekstraarbeid knyttet til dokumentasjon. Med Effera Insight gjennomgås sjekklister på mobiltelefonen og hele jobben er fullført når siste punkt er sjekket ut. Alt blir automatisk lagret for historisk dokumentasjon.

- Før var alt papirbasert. Nå er alt digitalt, og da er det også lettere å finne frem i historikken. Leverandørene våre krever at vi kan dokumentere alt ett år tilbake i tid. Før måtte vi fysisk hente ut permer om leverandøren ville se nærmere på noe. Nå er vi bare noen tastetrykk unna å finne riktig rapport, forklarer Vetrhus.

Sender inn bilder

Effera Insight gjør det også enklere for operatørene å innrapportere feil eller mangler.

- Med mobiltelefonen tar de bilde av en mangel eller en feil. Slik blir innrapporteringen raskere og – i mange tilfeller – mer presis enn tidligere, sier Vetrhus.

Han er også glad for at systemet er fleksibelt og lett lar seg bygge ut når det trengs.

- Når vi får en ny komponent eller enhet som skal monteres i anlegget, skal denne inn på sjekklista. Da er det veldig lett for meg å gå inn i appen og legge den til, sier Vetrhus.

30. juli 2018